Afgelopen maandag hadden we een constructief gesprek op het gemeentehuis met wethouder Verschuren, Zoë Latten en Jos van Hamont, waar John en Jill ook bij waren. In eerste instantie was de wethouder afhoudend om nu al een speelgebied in te gaan richten, omdat er andere werkzaamheden aan vooraf gaan die belangrijker zijn. Dat klopt, maar om later een speelgebied aan te kunnen leggen dienen we vooraf wel te weten of de gemeente daar ook achter staat. Nadat we onze vorderingen duidelijk gemaakt hebben, hoe we grofweg de planning van het komende halfjaar zagen met daarbij de prachtige presentatie die Jill met een sfeerimpressie inclusief omschrijving had voorbereid en die goed ontvangen werd, veranderde de houding in meedenken met een aanbod van Jos om een planning voor ons te maken voor de vijver, het regelen van de kapvergunning en de voorbereiding om het hondenlosloopgebied aan te gaan leggen. Wat wel een tegenvaller was, is dat de wethouder te kennen gaf dat er momenteel bij de gemeente nog geen budget is om de drainage aan te gaan pakken en dat we moeten wachten tot de jaarrekening van de gemeente bekend is komend voorjaar. Dit betekent dat er veel werkzaamheden die daar aan verbonden zijn dan pas in het najaar uitgevoerd zouden kunnen gaan worden. We zullen hier dus alles aan gaan doen om hier een goede oplossing voor te vinden, zodat het drainageprobleem toch in het voorjaar opgelost kan worden, om daarna het gazon opnieuw in te zaaien, de speelaanleidingen te plaatsen en ook de beplanting rondom de gazons kan worden uitgevoerd. Jill zal het uitwerken van het beplantingsplan op zich nemen en dit zal tot medio maart 2014 in beslag nemen. Ook zal Jos een kostenraming maken voor de drainage. De wethouder wilde graag een feestelijke aftrap van het Koningspark geven tijdens de nationale boomfeestdag op 12 maart 2014, waarop kinderen de deels gesponsorde bomen die geplant gaan worden ter vervanging van de gekapte bomen op hun plaats kunnen zetten. Ook kregen we van Zoë te horen dat er strenge eisen aan de speelmogelijkheden worden gesteld, waar we aan moeten voldoen. We zullen ons in deze materie gaan verdiepen, omdat er veel onduidelijkheid is over wat nu wel en niet een certificaat vereist. Een certificaat krijgen is een procedure die lang duurt en daarnaast ook duur is. Omdat er in het hele land op steeds meer plekken natuurlijke speelelementen geplaatst worden willen we duidelijkheid over wat wel en niet veilig is en aan welke wettelijke eisen we nu werkelijk dienen te voldoen.
De vergadering van afgelopen maandag was zoals alle andere keren goed gevuld. John heeft een aanvraag ingediend om voor de vereniging de ANBI aanmerking te krijgen. Een ANBI aanmerking kan worden gegeven aan een instelling/vereniging, als de vereniging zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut.
Hierdoor worden giften financieel aftrekbaar voor sponsoren. Ook heeft John een aanvulling gedaan op onze aanmelding bij Kern met Pit, dit is een jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM waarmee we mogelijk een prijs winnen of in contact kunnen komen met andere partijen die ons advies of ondersteuning kunnen geven in de ontwikkeling of de uitvoering van de plannen. We hebben ook besloten om de aanleg van het losloopgebied vooruit te schuiven naar maart, omdat veel vrijwilligers die we nodig hebben voor het bouwen van het wilgenvlechthek vrijwel zeker druk zullen zijn met het bouwen van carnavalswagens in januari en februari. Zo hebben de studenten van het Prinsentuincollege ook meer tijd om hun plannen voor dit project te ontwikkelen en is het risico op winterweer hopelijk kleiner. Dan kunnen we ook nog met de werkgroep voor het losloopgebied in januari een vergadering beleggen over de gewenste aanpak. In januari zullen we de eerste besprekingen gaan houden met de sponsors die het project willen gaan ondersteunen.
We zijn helaas niet gekozen tot de finalisten voor de Brabantse Dorpenderby en gaan ons beraden hoe we de sponsorloop met de scholen zullen organiseren.
Rinus was teleurgesteld dat een gedeelte van de paaltjes die hij geplaatst had om het hondenlosloopgebied af te zetten tijdens het opruimen van het blad door de Go op het grasveldje ook verwijderd waren.
Het opschonen van de vijver is deze week begonnen. Op woensdag zijn de rijplaten om de paden en het gazon niet te beschadigen in het hele park vanaf de parkeerplaats tot aan de vijver gelegd. Vanwege de storm op donderdag lag die dag alles stil, maar op vrijdag is er al flink gewerkt. Met een paar kranen en een bootje in de vijver dat de waterplanten en de begroeiing weghaalde is al een groot deel van de oeverbeplanting verwijderd en een begin gemaakt met het weghalen van de beschoeiing. Komende week wordt de rest weggehaald en er wordt gebaggerd. Rinus heeft al een gedeelte gefilmd en als het weer droog blijft kan dat een volgend mooi filmpje worden.
Voor maandag hebben John en ik een afspraak met een sponsor om te bespreken wat zijn inbreng kan zijn en die middag komt Jan Hoek langs voor een volgend artikel in de Langstraat over de ontwikkelingen in Het Koningspark. Woensdag heb ik een afspraak met mijn dierenarts om te bespreken hoe we binnenkort een artikel zullen plaatsen in de Langstraat over de noodzaak en de risico’s rondom het wel of niet opruimen van hondenpoep in onze gemeente, omdat mijn hond een darmparasiet had, daar ziek van was en met hem nog meer honden.