Afgelopen maandag kwamen in de ochtend de studenten van het Prinsentuincollege om kennis te maken en om van ons te horen welke wensen en mogelijkheden er zijn om een beplantingsplan op te gaan stellen voor de vijver. Diezelfde maandag hadden we ’s avonds een goed bezochte ledenvergadering met weer een paar nieuwe leden en een paar toehoorders uit de buurt die het laatste nieuws van de vereniging wilde horen. De vergaderruimte was al bijna te klein. We hebben als agendapunten o.a. besproken hoe de vorderingen met de drainage, de aanvraag van de kapvergunning, de presentatie van de speelaanleidingen en de ontwikkelingen met de sponsors verlopen. De werkgroep spel en recreatie vulde zich spontaan om de ontwerpen van het Technasium te gaan toetsen op hun bruikbaarheid. Aansluitend op de vergadering heeft de werkgroep Dieren besproken hoe we verder zullen gaan met het hondenlosloopgebied en hoe we e.e.a. gaan uitvoeren.

Maandag en dinsdag heb ik gebeld met de WSG om te kijken naar de situatie rond de sporthal en mogelijk gebruik van het clubhuis. We hebben gelijk voor afgelopen woensdagochtend samen met John een afspraak gemaakt om met een medewerker van de WSG de situatie ter plekke te bekijken. Het voorstel om het hek door te mogen trekken tot aan de sporthal en ons verzoek om het nu leegstaande clubhuis naast de sporthal op de een of andere manier in gebruik te krijgen zullen intern bij de WSG besproken worden. We zijn natuurlijk heel benieuwd wat onze kansen om een mooi clubhuis te krijgen zijn.

Die middag werd ik gebeld door Brabantse Delta met de mededeling dat ze begonnen waren met het knotten van de wilgen langs de Donge en of we een paar mensen hadden om die te sorteren voor het Koningspark. Jim en Piet hebben dit woensdagmiddag in de stromende regen gedaan, wat een enthousiasme, dank hiervoor. De wilgentenen worden binnenkort zo dicht mogelijk bij het hek waar ze in verwerkt worden in het park afgeleverd. Op woensdag werd ook de afwerking van de natuurlijke oever door de aannemer uitgevoerd, en dat schijnt  er al mooi uit te zien zo, zelfs zonder planten. Donderdagochtend heb ik na een tip van Rinus contact gezocht met hoveniersbedrijf Staal om te vragen of die ons misschien zou kunnen helpen met de aanleg van het hondenlosloopgebied.

Donderdagmiddag hadden Jill, John en ik  een afspraak met Jos en Nienke in het gemeentehuis over de drainage en om de verder uitgewerkte plannen van Jill te bespreken. Er was in het vragenrondje door een raadslid een vraag gesteld over de voortgang van de procedure rondom de drainage. De heuveltjes in het grasveld met de speelaanleidingen die Jill in haar ontwerp had opgenomen werden na wat heen en weer gepraat toch meegenomen in de plannen. De kostenraming die Jos al voorbereid had werd aangepast aan onze wijzigingen.Die moet dan via het college goedgekeurd worden om daar een apart potje voor te maken uit de algemene middelen, wat door de raad al bedongen was om de voortgang van het proces te garanderen. Ook zal er een onderzoek gedaan worden naar een voor iedereen interessante regeling in de toekomst. Na een hernieuwd verzoek van basisschool de Ruif om een sponsorloop op de Koningsdag te organiseren kregen we groen licht om dit te gaan voorbereiden.

Tijdens het bespreken van het hondenlosloopgebied kwam Jos met het voorstel dat voor het pad dat we daarin willen aanleggen wij mogelijk de gele gravel die nu op het parkeerterrein achter het gemeentehuis ligt kunnen hergebruiken. Deze moet namelijk verwijderd worden om daar meer parkeerplaatsen aan te leggen ter voorbereiding van de renovatie van het Heereplein, wat na de carnaval gaat beginnen. Weer zo’n mooie meevaller en ook vanuit de gemeente een goede inzet en slim hergebruik van vrijkomende middelen, waar anders een hoop geld voor betaald moet worden voor de afvoer. Daar bovenop heeft Jos nog zijn oude houten poort van bij de molen van 4 meter aangeboden om voor het losloopgebied te gaan hergebruiken. Hopelijk kunnen we het in twee gedeelten gebruiken, zodat we allebei de ingangen kunnen voorzien van een mooie poort, ook al weer gratis. En of het nog niet genoeg was deed Jos het voorstel om voor ons alle struiken uit het losloopgebied die we eruit willen halen door Go! te laten uitvoeren, waar hij komende maandagochtend al een afspraak voor heeft vastgelegd en dat mogleijk komende week al uitgevoerd wordt. Oftewel een zeer vruchtbaar gesprek die middag.

Om de struiken die we willen laten staan te markeren heeft Jos een rol rood/wit lint bij me op de tuinslanghaspel naast mijn voordeur afgeleverd, die helaas de volgende ochtend verdwenen bleek. De enige die zeker bij mij aan de deur is geweest die ochtend was de bezorger van de krant die een dikke zaterdagtelegraaf bij me op de mat had gedeponeerd, terwijl ik daar natuurlijk niets mee kan als blinde. Vrijdagmiddag hebben Jill, Jim en ik in het hele hondenveld de struiken al geselecteerd die we wilden behouden en het geplande pad uitgestippeld. Jill en Piet hebben zaterdag een vroege lintjesregen in het Koningspark georganiseerd door aan al de te behouden struikenlintjes te knopen. De rest van de vrijwilligers die er waren hebben de eerder geplaatste palen en gaten met zand aangevuld en zijn verder gegaan met het in de grond slaan van de rest van de palen voor het vlechthek. Er was een nieuwe kracht, Peter uit Geertruidenberg, die flink meewerkte. Ook kwam hovenier Staal langs om te bespreken wat hij voor ons kon betekenen. Hij gaat voor ons de aanleg van de pad verzorgen met een kleine shovel en kan daar misschien vrijdag al mee beginnen. We dienen voordat de gravel komt nog wel een anti worteldoek ergens los te peuteren, maar daar hebben we mogelijk ook wel iemand voor die al eerder een toezegging had gedaan om ons te helpen.

Na de middag kwam er naast Jim en mij niemand, maar ik weet nu dat ik, als Jim de grondboor goed neerzet, ik ook gaten kan boren en hebben we toch nog een stel palen de grond in gekregen. Op een paar palen na staan nu alle palen voor het vlechthek, waar we mogelijk volgende week al de verdere voorbereidingen voor kunnen uitvoeren, zo gauw de wilgentenen er zijn. Die moeten we ontdoen van alle zijtakjes en eventueel op maat zagen, voordat we kunnen gaan vlechten. Bij het vertrek uit het Koningspark stopte er een brommer met een lid van Volkstuindersvereniging ’t Klooster, die ons de tip gaf om de wilgentenen die er net gesnoeid waren ergens in Raamsdonk ook naar het park te laten brengen. Dat proberen we via Jos te regelen, want we zullen heel wat nodig hebben voor zo’n lang hek. De teller staat nog steeds op 0,- euro voor de aanleg van het hondenuitlaatgebied en de vorderingen gaan zeer voorspoedig, dus we gaan goed zo.