Maandag 15 september ging Annette Jespers met mij naar de workshop crowdfunding in Tilburg, wat erg interessant was en waar we heel wat tips kregen voor het opstarten van een geslaagde campagne crowdfunding voor deelprojecten in het Koningspark in de toekomst. Dinsdag 16 september kwamen eerst Paul de Schipper van BN DeStem en daarna Jan Hoek van weekblad de Langstraat langs voor een interview, waar helaas John en Jill niet bij konden zijn, omdat ze allebei nog grieperig waren. Op woensdag de 17e volgde een artikel in de Stem met een mooie foto van de vijver en de volgende dag ook een positief stuk in de Langstraat, waar helaas ten onrechte de !Go beschuldigd werd van het maaien van de viooltjes. Dit hebben we later in een rectificatie nog rechtgezet, nadat ik daar terecht door een paar medewerkers van de !Go op aangesproken werd.
Donderdag 18 september was ik gevraagd voor een interview voor een artikel in een blad van Thuisvester bij Marie José thuis en die middag konden Jill, Piet en ik naar tegelhandel Boer, waar we een retourlading roodoranje stenen kregen om in het logo te gaan gebruiken als bestrating, wat een duurzame oplossing biedt met minder onderhoud.
Op vrijdag 19 september heeft Marcel Hovers hard gewerkt om de kromme boomstammen naar het uitrenveld te vervoeren, het pleintje rond de zwerfkei uit te graven, met gravle op te vullen, de berg grond bij de vijver her en der in het park te verdelen om gaten te vullen en over de rioolbuizen in het uitrenveld te verdelen, waar nu leuke heuveltjes voor de honden zijn ontstaan. Ook heeft hij voor ons nog een paar dode bomen uit het grote gazon verwijderd, waarvan we de steunpalen konden hergebruiken voor een slalom voor de honden in het uitrenveld. Jim heeft het logo nog wat uitgediept ter voorbereidng, waar helaas de grasmaaiers daarna gewoon overheen gereden zijn en wat dus niet door de !Go uitgevoerd werd, aangezien die niet het maaibeleid uitvoeren. Zaterdag de 20e zijn we met een flinke groep vrijwilligers en maatschappelijke stagiaires van het Dongemond aan de slag gegaan om het uitrenveld af te werken. Naast de slalom zijn ook 2 autobanden zo bevestigd dat de honden er doorheen kunnen springen en is er een heuse hondenglijbaan, van de pallets gemaakt, die we van Adriaanse transport kregen en die we met een gesponsorde aanhanger van de Praxiss opgehaald hebben. Ook konden we met die aanhanger langs Boer voor de lading stenen voor het logo, waar Piet en Jim meteen mee aan de slag gingen en die aan het eind van de dag al ver opgevuld was.. Een heel gezellige, geslaagde dag met een mooi resultaat.
Maandag 22 september kreeg ik een telefoontje van Loes, waar mijn eerste geleidehond na zijn pensioen de laatste jaren met haar 3 honden doorbracht, dat Laddy het niet meer lang zou maken. Ik sprak met haar af om woensdag naar Amsterdam te gaan om afscheid te kunnen nemen. Laddy was mijn eerste geleidehond, die voor mij heel veel betekende en waardoor ik veel onafhankelijker werd en de wereld in ging.
Die avond hadden we de volgende vergadering met de werkgroep Hondenbeleid, waarbij we o.a. het plan op willen gaan zetten om met een groep ondernemers, de gemeente e.a. een brochure te gaan samenstellen om alle hondenbezitters goed te informeren over allerlei hond gerelateerde zaken in onze gemeente. John heeft een paar logo,s voor deze werkgroep ontworpen, waarvan er eentje heel leuk en grappig bleek. Een lachende drol met bijbehorende tekst, die goed gebruikt kan worden voor een leuke aktie met een knipoog om het opruimen van drollen te promoten en onze doelstellingen kracht bij te zetten. Toni zal ook het artikel dat hij geschreven heeft over de risico’s voor de volksgezondheid en die van de honden in de Langstraat plaatsen. De afsluitbare afvalbak met poepzakautomaatje heeft enige vertraging in de levering opgeleverd, maar zal als pilot voor de opening van het uitrenveld door Marcel Hovers nog bij de pad naar dat veld geplaatst worden.
Dinsdag de 23e heb ik met Ellie afgesproken om na te gaan of er nog onkruid gewied diende te worden, ze heeft aangeboden om een keer per week met een speciale stok met schepje en een bak de drollen, die niet opgeruimd worden toch weg te halen. Wij vertrouwen er natuurlijk op dat als de poepzakjes met de bak erbij voorhanden zijn dit in de toekomst minder zal worden en dat iedereen elkaar daar bij gaat helpen.
Die avond hebben we met het bestuur alle voorbereidingen voor de burendag picknick nog doorgesproken. De informatieborden die John ontworpen heeft zijn klaar en hij zal die voor zaterdag ophangen. De sponsors die iets leveren kunnen worden ingelicht over het aantal aanmeldingen, wat rond de 50 staat.
Die woensdag ben ik vroeg naar Amsterdam gereisd om afscheid te nemen van mijn Laddy, een zwarte kruising labrador retriever, die bijna 14 jaar oud was en helemaal op was. Hij herkende me toch en we hebben nog geknuffeld. Toen ik na het afscheid weg wilde gaan stond hij ook op om mee te gaan. Trouw tot aan zijn dood. We hebben hem toen nog een klein laatste rondje uitgelaten en de volgende middag is hij in elkaar gezakt, waarna de dierenarts hem een laatste spuitje heeft gegeven. Bedankt jongen voor alles wat je voor me gedaan hebt en rust zacht.
Die donderdag 25 september kwam ook eindelijk na het indienen van een amendement door Patrick Kok van de VVD tijdens de raadsvergadering alsnog een collectief Ja van de hele gemeenteraad voor het vrijstellen van het budget voor het maken van het masterplan, waar wij heel dankbaar voor zijn. Er was wel een voorwaarde, dat we nog een tweede offerte dienden aan te leveren.
Marcel Hovers heeft op vrijdag de 26e de afvalbak met poepzakjesautomaat geplaatst en een aantal zitbankjes gezaagd van de boomstam die hij uitgekozen had daarvoor, die in de plaats komen van de rotan stoelen. Twee van deze zijn dat afgelopen weekend met een balk die we niet opgeruimd hadden door de zitting doorboord, dus die waren toch al aan vervanging toe. Het Logo is ook afgewerkt en met zand bedekt om in te laten regenen.
Onze eerste Burendag picknick op 27 september kunnen we zeer geslaagd noemen, met perfect weer, leuke activiteiten voor de kinderen, zoals een speciaal pannaveldje, dat we van Van Beek en Bloemsaat mochten gebruiken, een springkussen, en een Vikingspel. De junior-streetdancegroep van Van Drunen sport- en testcentrum gaf een spetterende show op het gazon. Toon Simons maakte foto’s, die later die middag afgedrukt waren en door ons uitgedeeld mochten worden. De sfeer was heel goed, wat eten en drinken betreft waren we ruim voorzien en de opkomst van ruim 50 bezoekers voor de picknick was hartverwarmend. We willen dit in de toekomst zeker vaker gaan organiseren. De opening van het uitrenveld door wethouder van Oort werd feestelijk voltrokken door het doorknippen van een lint voor het poortje, en werd door heel wat genodigden bezocht, waarvan ook een sfeerimpressie te vinden was in BN De stem van maandag 29 september. Daarna konden de honden er lekker gaan spelen.
Op de 30e hebben we als bestuur een evaluatie van de Burendag picknick en de opening van het uitrenveld gedaan. Ondanks het resultaat zat het voor het bestuur wel op de rand wat betreft de tijd die alle voorbereidingen vergde. We willen ook vanwege het uitvallen van Anton op zoek gaan naar een nieuw bestuurslid. Een volgende picknick sullen we waarschijnlijk ook meer algemeen organiseren, omdat er nu enige verwarring ontstaan was of mensen buiten het Sandoel ook mochten deelnemen. Natuurlijk is altijd iedereen van harte welkom. We overwegen om tijdens de landelijke Parkdag, die elk jaar in mei georganiseerd wordt misschien een soort ‘preuvenement’ te gaan organiseren, als we daar voldoende lokale cateringbedrijven voor kunnen vinden om op die dag met een kraampje in het park hun kookkunsten te tonen en laten proeven.
Om het bestuur wat lucht te geven hebben we ook besloten om voortaan elke 2 weken te vergaderen en die vergaderingen niet meer te lang door te laten gaan, hoe gezellig dat ook vaak is..
We hebben ondertussen contact gezocht met http://www.dehofmeesters.nl, die we al kenden van de Floriade in Venlo, waar ze ook een modeltuin hadden, om voor ons een tweede offerte te maken voor het masterplan, die we al doorgestuurd hebben naar de gemeente.
Tijdens de open dag die Bergse beestenboel op dierendag organiseerde hebben Anouk en ik heel wat mensen langs gekregen om ze te informeren over de nieuwe leuke uitlaat lokatie voor hun honden in het Koningspark.
13 oktober hebben Jill, John en ik een bezoek afgelegd aan het atelier van Floris Hovers, die als industrieel ontwerper met een zeer kunstzinnige vormgeving ons wil helpen om een ontwerp voor het meubilair in het Koningspark te maken, dat later samen met andere bedrijven en vrijwilligers uitgevoerd kan worden. Hier zullen de gerooide bomen mogelijk ook voor gebruikt worden.
Volgende week willen we een begin gaan maken met de voorbereidingen voor het speelaanleidingengebied door een aantal boompjes en struiken te gaan verwijderen en hopen daar weer de maatschappelijke stagiaires bij te betrekken. Mogelijk gaan we ook nog voorjaarsbolletjes planten in het schaduwgedeelte langs het uitrenveld. Ook wil Piet op 8 november zijn 2e herfstrondleiding geven en overwegen we om een project op te gaan zetten met de maatschappelijke stagiaires voor een natuureducatieve wandeling rond de 4 seizoenen langs de bijzondere bomen en andere interessante zaken in het Koningspark, die dan ook op de site te volgen is. Dit zouden we graag doen met een biologieleraar van het Dongemondcollege, en alles natuurlijk o.l.v. Piet.
Gisteren kwam het verlossende telefoontje van de gemeente met het besluit dat ze genomen hebben. Wij mogen Vis a Vis ontwerpbureau opdracht geven om het masterplan uit te gaan werken en daarmee zetten we weer een belangrijke stap vooruit om het Koningspark op te gaan knappen.